piątek, 30 sierpnia 2013

Cele i funkcje reklamy

Podstawowym celem reklamy jest pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie tych, którzy już zakupili produkt. W przypadku  produktów, wchodzących na rynek, reklama ma zadanie poinformować potencjalnych klientów o nowym produkcie. Ważnym celem reklamy jest zbudowanie świadomości marki tak, aby odbiorca posiadał jej spójny obraz, względnie trwale zapadający w pamięć, który pojawi się podczas podejmowania decyzji w trakcie zakupów. Reklama powinna sprawić, by potencjalny klient nie tylko chętnie sięgał po dany produkt, ale był również lojalny wobec marki i nie sięgał po produkty konkurencji. Często niezbędna jest edukacja konsumentów, gdy stykają się z produktem po raz pierwszy i nie wiedzą, w jaki sposób działa oraz jakie może przynieść korzyści. W takich przypadkach wykorzystuje się także znany z psychologii „efekt pierwszeństwa”, według którego pierwszy kontakt z nowym produktem wpływa na jego lepsze zapamiętanie. Reklama powinna zaprezentować produkt w jak najlepszym świetle, uwzględniając wszystkie jego zalety oraz  dodatkowe funkcje, wyróżniające go spośród innych produktów znajdujących się na rynkuMichał Gajlewicz wskazuje na następujące cele reklamy:

·         informowanie potencjalnego klienta o produkcie;
·         argumentowanie wyboru danego produktu oraz wskazanie na jego wyjątkowe cechy;
·         porównywanie, poprzez wskazywanie przewagi produktu nad innymi;
·         przypominanie o istnieniu produktu na rynku;
·         wzmacnianie służące zapewnieniu klientów o dokonaniu właściwego wyboru.

Wymienione cele realizowane są poprzez funkcje, z których trzy główne wymienia P. Kotler:
·         informująca – konsumenci dowiadują się z reklamy o istnieniu produktu;
·         nakłaniająca – konsumenci są przekonywani do zakupu produktu;
·         utrwalająca – przypominanie konsumentom gdzie i jak można nabyć dany produkt.



K. Nadolska, Psychiczne potrzeby człowieka a reklama, Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011
B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2 rozsz. - Kraków : Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz