Podstawowym celem
reklamy jest pozyskanie nowych klientów oraz zatrzymanie tych, którzy już zakupili
produkt. W przypadku produktów,
wchodzących na rynek, reklama ma zadanie poinformować potencjalnych klientów o
nowym produkcie. Ważnym
celem reklamy jest zbudowanie świadomości marki tak, aby odbiorca posiadał jej
spójny obraz, względnie trwale zapadający w pamięć, który pojawi się podczas
podejmowania decyzji w trakcie zakupów. Reklama powinna sprawić, by
potencjalny klient nie tylko chętnie sięgał po dany produkt, ale był również
lojalny wobec marki i nie sięgał po produkty konkurencji. Często niezbędna jest
edukacja konsumentów, gdy stykają się z produktem po raz pierwszy i nie
wiedzą, w jaki sposób działa oraz jakie może przynieść korzyści. W takich
przypadkach wykorzystuje się także znany z psychologii „efekt pierwszeństwa”,
według którego pierwszy kontakt z nowym produktem wpływa na jego lepsze
zapamiętanie. Reklama powinna
zaprezentować produkt w jak najlepszym świetle, uwzględniając wszystkie jego
zalety oraz dodatkowe funkcje,
wyróżniające go spośród innych produktów znajdujących się na rynku. Michał Gajlewicz wskazuje na następujące cele reklamy:
· informowanie potencjalnego klienta o
produkcie;
·
argumentowanie wyboru danego produktu
oraz wskazanie na jego wyjątkowe cechy;
·
porównywanie, poprzez wskazywanie
przewagi produktu nad innymi;
·
przypominanie o istnieniu produktu na
rynku;
·
wzmacnianie służące zapewnieniu klientów
o dokonaniu właściwego wyboru.
Wymienione cele realizowane są poprzez
funkcje, z których trzy główne wymienia P. Kotler:
·
informująca
– konsumenci dowiadują się z reklamy o istnieniu produktu;
·
nakłaniająca
– konsumenci są przekonywani do zakupu produktu;
·
utrwalająca
– przypominanie konsumentom gdzie i jak można nabyć dany produkt.
K. Nadolska, Psychiczne potrzeby człowieka a reklama,
Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011
B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2
rozsz. - Kraków : Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz