wtorek, 3 września 2013

Rodzaje reklamy

Reklama informacyjna dotyczy dóbr, których zakup opiera się na obiektywnych i racjonalnych przesłankach. Taka reklama powinna się posługiwać racjonalnymi oraz szczegółowymi argumentami, przekonując klienta do zakupu. Istotne w tego typu reklamie jest również zaprezentowanie działania produktu. Reklama emocjonalna odnosi się do produktów ważnych dla klienta, wyrażających jego osobowość. Taka reklama powinna swoim stylem wywierać wrażenie na konsumentach. Reklama tworząca nawyk dotyczy często nabywanych produktów takich, jak żywność czy środki czystości. Poprzez doświadczenie konsumenci wybierają ulubione marki, których określone produkty kupują. Celem takiej reklamy jest w głównej mierze „przypominanie” oraz „utrwalanie marki” w świadomości konsumentów. Reklama dająca satysfakcję dotyczy produktów, przy zakupie których konsumenci kierują się indywidualnym gustem. Stosowana jest także w przypadku, gdy na wybór określonej marki duży wpływ ma grupa odniesienia. Celem tego typu reklamy jest „przyciągnięcie uwagi” konsumentów, aby następnie wytworzyć w ich świadomości wyróżniający wizerunek danej marki.

Tadeusz Sztucki wyróżnia rodzaje reklam ze względu na osiągnięcia strategiczne:
·       reklama informacyjna zwracająca uwagę na korzyści płynące z zakupu produktu;
·       reklama przypominająca o istnieniu produktu na rynku oraz wciąż aktualnych korzyściach płynących z jego zakupu;
·       reklama konkurencyjna wskazująca przewagę reklamowanego produktu nad konkurencją;
·  reklama defensywna przeciwstawiająca się reklamie konkurencji, która zagraża pozycji firmy i jej produktów;
·  reklama agresywna, której zadaniem jest wywarcie silnego wrażenia na odbiorcy i skłonienie do natychmiastowego działania, pożądanego przez nadawcę;
·         reklama prestiżowa akcentująca pozycję firmy na rynku oraz unikatowość jej produktów, jest skierowana do odbiorców o wysokich dochodach.

Ze względu na środek przekazu wyróżnia się następujące rodzaje reklam:
·         reklama wizualna, która jako środki przekazu wykorzystuje prasę, reklamę drogową, uliczną, lokalną oraz miejską;
·         reklama akustyczna jako środki przekazu wykorzystuje radio, piosenki oraz filmy reklamowe;
·         reklama audiowizualna, która pojawia się w telewizji, kinie lub teatrze;
·         reklama zapachowa wykorzystuje testery perfum oraz degustacje;
·         reklama okolicznościowa związania z ważnymi wydarzeniami i świętami.

W przypadku, gdy kryterium stanowią wykorzystywane środki komunikowania masowego, mamy do czynienia z poniższym podziałem:
·         reklama prasowa, której środkiem przekazu są dzienniki, tygodniki oraz miesięczniki. Taka reklama bazuje tylko na obrazie;
·       reklama telewizyjna wpływa zarówno na zmysł wzroku i słuchu, silnie oddziałuje na zmysły, posiada dużą siłę ekspresji oraz perswazji;
·         reklama kinowa cechuje się formą podobną do reklamy w telewizji, jednak nie posiada tak dużego zasięgu odbioru;
·         reklama pocztowa, odbiorcy wraz z pocztą otrzymują ulotki, listy, katalogi oraz broszury reklamowe;
·         reklama zewnętrzna występuje w postaci billboardów, plakatów oraz słupów reklamowych;
·     reklama wydawnicza obejmuje wszelkie druki reklamowe takie, jak ulotki i foldery, są przekazywane za pomocą prasy, poczty lub bezpośredniej dystrybucji;
·        reklama filmowa może być emitowana przed rozpoczęciem filmu w kinie lub dołączona do filmu;
·         reklama fonograficzna polega na tym, iż na fonogramie umieszcza się przekaz reklamowy, najczęściej logo firmy.




 K. Nadolska, Potrzeby psychiczne człowieka a reklama, Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011.
 B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2 rozsz. - Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999.




3 komentarze:

  1. Prowadząc firmę warto mieć taką wiedzę i spróbować różnych rodzajów reklamy. Tu oferta od https://sfeo.agency/pozycjonowanie-stron-krakow/ powinna sprawdzić się idealnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na dobrą sprawę jest bardzo dużo różnych form reklamy i tylko od nas zależy na co będziemy się decydowali. Jak czytałem w http://www.profet.pl/rola-materialow-drukowanych-w-nowoczesnym-marketingu/ to także materiały drukowane nadal świetnie się sprawdzają.

    OdpowiedzUsuń