Reklama informacyjna
dotyczy dóbr, których zakup opiera się na obiektywnych i racjonalnych
przesłankach. Taka reklama powinna się posługiwać racjonalnymi oraz szczegółowymi
argumentami, przekonując klienta do zakupu. Istotne w tego typu reklamie jest
również zaprezentowanie działania produktu. Reklama
emocjonalna odnosi się do produktów ważnych dla
klienta, wyrażających jego osobowość. Taka reklama powinna swoim stylem
wywierać wrażenie na konsumentach. Reklama
tworząca nawyk dotyczy często nabywanych produktów takich, jak żywność czy środki
czystości. Poprzez doświadczenie konsumenci wybierają ulubione marki, których
określone produkty kupują. Celem takiej reklamy jest w głównej mierze
„przypominanie” oraz „utrwalanie marki” w świadomości konsumentów. Reklama dająca satysfakcję dotyczy
produktów, przy zakupie których konsumenci kierują się indywidualnym gustem.
Stosowana jest także w przypadku, gdy na wybór określonej marki duży wpływ ma
grupa odniesienia. Celem tego typu reklamy jest „przyciągnięcie uwagi”
konsumentów, aby następnie wytworzyć w ich świadomości wyróżniający wizerunek
danej marki.
Tadeusz Sztucki
wyróżnia rodzaje reklam ze względu na osiągnięcia strategiczne:
· reklama
informacyjna zwracająca uwagę na korzyści płynące z
zakupu produktu;
· reklama
przypominająca o istnieniu produktu na rynku oraz wciąż
aktualnych korzyściach płynących z jego zakupu;
· reklama
konkurencyjna wskazująca przewagę reklamowanego
produktu nad konkurencją;
· reklama
defensywna przeciwstawiająca się reklamie
konkurencji, która zagraża pozycji firmy i jej produktów;
· reklama
agresywna, której zadaniem jest wywarcie silnego wrażenia na
odbiorcy i skłonienie do natychmiastowego działania, pożądanego przez
nadawcę;
·
reklama
prestiżowa akcentująca pozycję firmy na rynku oraz
unikatowość jej produktów, jest skierowana do odbiorców o wysokich
dochodach.
Ze względu na środek przekazu wyróżnia
się następujące rodzaje reklam:
·
reklama
wizualna, która jako środki przekazu wykorzystuje prasę,
reklamę drogową, uliczną, lokalną oraz miejską;
·
reklama
akustyczna jako środki przekazu wykorzystuje radio, piosenki
oraz filmy reklamowe;
·
reklama
audiowizualna, która pojawia się w telewizji, kinie
lub teatrze;
·
reklama
zapachowa wykorzystuje testery perfum oraz degustacje;
·
reklama
okolicznościowa związania z ważnymi wydarzeniami i
świętami.
W przypadku, gdy kryterium stanowią
wykorzystywane środki komunikowania masowego, mamy do czynienia z poniższym
podziałem:
·
reklama
prasowa, której środkiem przekazu są dzienniki, tygodniki
oraz miesięczniki. Taka reklama bazuje tylko na obrazie;
· reklama
telewizyjna wpływa zarówno na zmysł wzroku i słuchu,
silnie oddziałuje na zmysły, posiada dużą siłę ekspresji oraz perswazji;
·
reklama
kinowa cechuje się formą podobną do reklamy w telewizji,
jednak nie posiada tak dużego zasięgu odbioru;
·
reklama
pocztowa, odbiorcy wraz z pocztą otrzymują ulotki, listy,
katalogi oraz broszury reklamowe;
·
reklama
zewnętrzna występuje w postaci billboardów, plakatów oraz
słupów reklamowych;
· reklama
wydawnicza obejmuje wszelkie druki reklamowe takie,
jak ulotki i foldery, są przekazywane za pomocą prasy, poczty lub bezpośredniej
dystrybucji;
· reklama
filmowa może być emitowana przed rozpoczęciem filmu w kinie
lub dołączona do filmu;
·
reklama
fonograficzna polega na tym, iż na fonogramie
umieszcza się przekaz reklamowy, najczęściej logo firmy.
K. Nadolska, Potrzeby psychiczne człowieka a reklama,
Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011.
B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2
rozsz. - Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999.
Prowadząc firmę warto mieć taką wiedzę i spróbować różnych rodzajów reklamy. Tu oferta od https://sfeo.agency/pozycjonowanie-stron-krakow/ powinna sprawdzić się idealnie.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńNa dobrą sprawę jest bardzo dużo różnych form reklamy i tylko od nas zależy na co będziemy się decydowali. Jak czytałem w http://www.profet.pl/rola-materialow-drukowanych-w-nowoczesnym-marketingu/ to także materiały drukowane nadal świetnie się sprawdzają.
OdpowiedzUsuń