piątek, 6 września 2013

Tabu w reklamie

Ogromne kontrowersje wzbudził plakat ukazujący chorego na AIDS na łożu śmierci, który do ostatnich chwil jest otoczony i wspierany przez najbliższych.


Fotografia ta została wykorzystana przez Toscaniego, aby sprzeciwić się izolacji ludzi chorych na AIDS i pokazać, że nie muszą umierać w samotności, lecz mogą spędzić swoje ostatnie chwile w otoczeniu najbliższych. Opinia publiczna odebrała jednak plakat zupełnie inaczej. Sugerowano, iż Toscani wykorzystuje chorobę i ludzkie cierpienie dla zwiększenia sprzedaży Benettona. Na jednej z konferencji prasowych ojciec zmarłego przedstawionego na plakacie, zapytany dlaczego wyraził zgodę na wykorzystanie zdjęcia w kampanii Benettona odpowiedział:

„Za życia syn mój walczył o to, aby cały świat dowiedział się o aids i środkach zapobiegawczych. Dzięki tej przerażającej fotografii i międzynarodowej kampanii plakatowej może teraz przemówić własnym głosem. Posłużyliśmy się wpływami i popularnością Benettona, aby opinia publiczna wszystkich krajów przyjęła nareszcie do wiadomości istnienie tej strasznej i nieznanej choroby, której nikt nie chce spojrzeć w oczy, i aby nareszcie zaczęto o niej mówić.”

Gwałtowne reakcje wzbudził także plakat przedstawiający nagie pośladki z tatuażem: „HIV positive”,  który ukazał się w Europie w 1993 roku.


Pomysł na fotografię zrodził się podczas pobytu Toscaniego w USA, kiedy to obejrzał w telewizji reportaż o uczniu, który wytatuował na swoim ramieniu napis „HIV positive”, a następnie nagi udał się do szkoły. Toscani uznał, że jest to świetny pomysł na kampanię przeciwko izolacji chorych na AIDS. I tym razem reklama Benettona zetknęła się z falą oburzenia. Na całym świecie plakat wywołał zażarte dyskusje, w których jedni sprzeciwiali się nowej kampanii, inni natomiast jej bronili. Polemika wywołana przez nową reklamę była większa niż dotychczas. Plakat przełamuje tabu ukazując nagość i kontrowersyjny tatuaż. Porusza tym samym tematy, które są objęte społeczną „zmową milczenia” i prowokuje do dyskusji, dzięki czemu problem chorych na AIDS zostaje nagłaśniany.



O. Toscani, Reklama – uśmiechnięte ścierwo, Warszawa: Delta, 1997.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz