środa, 21 sierpnia 2013

Reklama w teorii

Nie da się ukryć, że reklama staje się coraz bardziej powszechna, jednak jej zdefiniowane nie jest tak proste, jak może się początkowo wydawać. Najczęściej reklama mylona jest z promocją sprzedaży, rzadziej z działaniami z zakresu public relations czy sponsoringiem. Reklamę stanowi natomiast takie prezentowanie produktu lub usługi, w którym nie uczestniczy sprzedawca, a twórca prezentacji otrzymuje za nią wynagrodzenie. 
Termin „reklama” pochodzi od łacińskiego słowa „reclamo”, oznaczającego „krzyczę do kogoś”. Niegdyś bowiem, aby przyciągnąć potencjalnych klientów, zwracano ich uwagę krzykiem. W literaturze można napotkać na szereg różnorodnych definicji reklamy. Philip Kotler określa reklamę jako: „działania informacyjne i propagandowe na rzecz zwiększenia stopnia znajomości produktu, marki i firmy przez jej potencjalnych kontrahentów lub konsumentów”. Zalicza on  reklamę do instrumentów promocji, czyli tzw. „marketingu mix”, którego częścią są także: produkt, dystrybucja i cena. Stanowi on zbiór narzędzi marketingowych, wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo do realizacji wyznaczonych celów. Reklama  jako element marketingu, wpływa na postawy, motywy i działania odbiorców.
W wielu przypadkach reklama definiowana jest jako środek komunikacji, mający za zadanie zwiększenie sprzedaży danego produktu, jednak reklamę tworzy się także po to, aby zmniejszyć popyt, takie zadanie mają na przykład kampanie antynikotynowe lub antyalkoholowe, jednak również reklamy komercyjne poza promowaniem produktu, wiążą się również z próbą przekonania konsumentów do rezygnacji z zakupu produktów konkurencji.


B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2 rozsz. - Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999.
J. Kall, Reklama, [Wyd. 2 zm.] - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002.
A. Murdoch, Kreatywność w reklamie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
K. Nadolska, Potrzeby psychiczne człowieka a reklama, Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz