Nie da się ukryć, że
reklama staje się coraz bardziej powszechna, jednak jej zdefiniowane nie jest
tak proste, jak może się początkowo wydawać. Najczęściej reklama mylona jest z promocją
sprzedaży, rzadziej z działaniami z zakresu public relations czy sponsoringiem.
Reklamę stanowi natomiast takie prezentowanie produktu lub usługi, w którym nie
uczestniczy sprzedawca, a twórca prezentacji otrzymuje za nią wynagrodzenie.
Termin
„reklama” pochodzi od łacińskiego słowa „reclamo”, oznaczającego „krzyczę do kogoś”.
Niegdyś bowiem, aby przyciągnąć potencjalnych klientów, zwracano ich uwagę
krzykiem. W literaturze można napotkać na szereg różnorodnych definicji
reklamy. Philip Kotler określa reklamę jako: „działania informacyjne i propagandowe na rzecz zwiększenia stopnia
znajomości produktu, marki i firmy przez jej potencjalnych kontrahentów lub konsumentów”. Zalicza on reklamę do instrumentów promocji, czyli tzw.
„marketingu mix”, którego częścią są także: produkt, dystrybucja i cena.
Stanowi on zbiór narzędzi marketingowych, wykorzystywanych przez
przedsiębiorstwo do realizacji wyznaczonych celów. Reklama jako element marketingu, wpływa na postawy,
motywy i działania odbiorców.
W wielu przypadkach
reklama definiowana jest jako środek komunikacji, mający za zadanie
zwiększenie sprzedaży danego produktu, jednak reklamę tworzy się także po to,
aby zmniejszyć popyt, takie zadanie mają na przykład kampanie antynikotynowe
lub antyalkoholowe, jednak również reklamy komercyjne poza promowaniem
produktu, wiążą się również z próbą przekonania konsumentów do rezygnacji z
zakupu produktów konkurencji.
B. Kwarciak, Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wyd. 2
rozsz. - Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, cop. 1999.
J. Kall, Reklama, [Wyd. 2 zm.] - Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,
2002.
A. Murdoch, Kreatywność w reklamie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004.
K. Nadolska, Potrzeby psychiczne człowieka a reklama,
Opole: Wydawnictwo Naukowe Scriptorium, 2011.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz