Reklama jest narzędziem
umożliwiającym firmom skuteczną komunikację z otoczeniem, zapewniającym jego
akceptację dla swojej działalności. Aby owa komunikacja przebiegała w sposób
prawidłowy niezbędne jest stosowanie się twórców reklam do zasad moralnych,
regulujących treść przekazów reklamowych docierających do społeczeństwa. Najważniejszym pytaniem
jakie należy sobie postawić w kwestii etyki reklamy to pytanie czy reklama
produktów sama w sobie powinna być dopuszczalna. Przeciwnicy reklamy uważają,
że łamie ona w prawa konsumenta, który powinien mieć swobodny wybór. Natomiast
reklama namawiając odbiorcę do zakupu określonych towarów nie tylko zagraża
jego suwerenności, ale także kreuje w jego świadomości sztuczne potrzeby oraz
zły gust, niszczy jego wrażliwość, jak również jest źródłem konsumpcjonizmu,
który staje się coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Natomiast zwolennicy
reklamy podkreślają, iż podstawową funkcją jaką spełnia reklama nie jest
nakłanianie, lecz informowanie, a konsumenci mają prawo być rzetelnie
informowani o produktach znajdujących się na rynku. Funkcja perswazyjna zaczyna
jednak dominować nad informacyjną, co stwarza problem moralny. Zasady etyczne
powinny zatem określać granice dotyczące treści reklam, jej dostępności oraz
zakresu i sposobu oddziaływania. Ogólnie przyjęte jest, że reklama nieetyczna to
reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami lub prawem, naruszająca interes klienta
lub innego przedsiębiorcy. Istnieją jednak stosowne akty prawne mające przeciwdziałać łamaniu zasad etycznych w przekazach reklamowych. Prawo reklamy jest częścią prawa
dotyczącego nieuczciwej konkurencji i zalicza się je zarówno do „prawa
własności przemysłowej”, jak również do „prawa konkurencji”, w związku z
czym podlega ona normom unijnym. Zgodnie z ustaleniami reklama jest niedopuszczalna gdy:
- „narusza godność człowieka i jest sprzeczna z dobrymi obyczajami; zakaz ten dotyczy dóbr uznawanych za niekorzystne dla społeczności (alkohol, gry hazardowe) oraz obraźliwych lub nieprzyzwoitych sposobów reklamy, mogących naruszać uczucia innych osób (religijne, patriotyczne itp.),
- istnieje niebezpieczeństwo, że trafi do nieprzygotowanego do jej odbioru klienta,
- posługuje się kłamstwem, wprowadza w błąd, jest nierzeczowa, ukryta i uciążliwa,
- ingeruje w sferę prywatności,
- jest natrętna (np. nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów),
- odwołuje się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz